Ponieważ mam zapytania o starsze tytuły i obecność książki na rynku, po małym śledztwie przekazuję:
“Świat banalny. Wiersze”, Oficyna Bibliofilów 1998 (okładka kartonowa)
bardzo skromny tomik (28 stron), od dawna niedostępny. Jest jednak w większość dużych bibliotek.
“Rozum spokorniał. Rozmowy z twórcami kultury”, Interlibro, 2000
(okładka miękka)
– zbiór wywiadów z Krzysztofem Piesiewiczem, Krystyną Feldman, Ryszardem Horowitzem, Aleksandrem Ziemnym, Niną Andrycz, Jerzym Maksymiukiem, Marią Szyszkowską, Hanną Krall, Zdzisławem Beksińskim, Egonem Naganowskim, Stefanem Chwinem, Andrzejem Barańskim, Jerzym Litwiniukiem, Anną Seniuk, ks. Janem Twardowskim. Wstęp: prof. Maria Szyszkowska.
Wydawnictwo już nie istnieje. Nakład wyczerpany. Rzadko, ale czasem można znaleźć na Allegro.
“Drzewa wierzą naprawdę. Wiersze”, Grupa Wydawnictwo Pomorskie 2001
(wstęp ksiądz Jan Twardowski, posłowie Irena Conti)
Ze wstępu ks. Jana Twardowskiego: “Wiersze Remigiusza Grzeli unikają tak wielkich słów jak tęsknota, miłość, samotność. Mówią słowami małymi, ale trafiają w to, co najważniejsze. Nie ma w nich nic pretensjonalnego. Chodzą po zwykłej ziemi(…) Wiersze Grzeli są jasne, przezroczyste”.
Z posłowia Ireny Conti: “To bardzo czuła próba udziału w dramacie chwili drugiego człowieka i w tym długotrwałym dramacie niespełnienia, rozpisanym na całe życie”.
Książka niedostępna, ale jest w większości dużych bibliotek.
“Nauka a polityka. Dziwne losy filozofii prawa w Polsce” pod red. prof. Marii Szyszkowskiej, Interlibro 2001, Elipsa 2010 (okładka miękka)
– w książce zamieszczone są moje rozmowy z Janiną Babinicz-Witucką, Lechem Falandyszem, Henrykiem Jankowskim, Antonim Kościem, Adamem Łopatką, Michałem Pietrzakiem, Marianem Podkowińskim, Grzegorzem Leopoldem Seidlerem, Katarzyną Sójką-Zielińską, Marią Szyszkowską, Czesławem Tarnogórskim.
Książka niedostępna.
“Bagaże Franza K. czyli podróż, której nigdy nie było”, Instytut Wydawniczy Latarnik 2004 (okładka miękka)
– książka opowiada polsko-żydowskie fragmenty biografii Franza Kafki, związek pisarza z teatrem żydowskim i relację z urodzoną w Polsce Dorą Diamant
książkę można kupić w internetowej księgarni “Latarnika”:
“Bądź moim Bogiem”, WAB 2007 (okładka miękka)
Powieść osnuta wokół losów Wiery Gran, napisana i wydana za jej życia. Dostępna już jedynie na Allegro i niektórych księgarniach internetowych. Nakład wyczerpany. Książkę można znaleźć na Allegro.
“Oczy Brigitte Bardot”, Wydawnictwo Teatru Na Woli 2008 (okładka miękka)
Tekst sztuki. Napisany na zamówienie Barbary Krafftówny na jej 80. urodziny. Premiera miała miejsce w Teatrze Na Woli 5 grudnia 2008 roku. Barbarze Krafftównie partnerował Marian Kociniak. Reżyseria Maciej Kowalewski.
Książka dostępna w księgarni Prospero w Instytucie Teatralnym w Warszawie. Księgarnia prowadzi też sprzedaż internetową:
“Hotel Europa. Rozmowy” Prószyński i S-ka 2009 (okładka twarda, e-book)
Rozmowy z Anną Prucnal, Vedraną Rudan, Renate Jett, Grzegorzem Jarzyną, Urszulą Dudziak, Anną Bolecką, Tomirą Kowalik, Wandą Wiłkomirską, Barbarą Hendricks, Normą Bosquet (sekretarka Marleny Dietrich), Kingą Baranowską, Ingmarem Villqistem, Charlotte Gainsbourg, Davidem Camusem (wnukiem Alberta, również pisarzem), Hansem Weingartnerem, Irvine’em Welshem, Andrzejem Sewerynem, Vaclavem Havlem, Niką Strzemińską (córką Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego), Zdzisławem Beksińskim, Teresą Żylis-Garą, Charles’em Dumontem (kompozytorem piosenek Edith Piaf), Gustawem Holoubkiem, Cesarią Evorą.
Nakład wyczerpany. Ale można znaleźć na Allegro. Książka dostępna jako e-book:
“Spełniony. Z Marianem Kociniakiem rozmawia Remigiusz Grzela”, Wydawnictwo Trio i Teatr Na Woli 2010 (okładka twarda)
Wywiad-rzeka z Marianem Kociniakiem, który z okazji swojego jubileuszu 50-lecia pracy artystycznej przerwał milczenie (w czasie całej swojej kariery zawodowej nie dawał wywiadów), książkę otwiera tekst Andrzeja Wajdy napisany specjalnie do niej.
Książka dostępna już tylko w księgarni Prospero Instytutu Teatralnego w Warszawie, który prowadzi też sprzedaż internetową:
“Wolne” Krytyka Polityczna 2012 (okładka miękka, okładka twarda, e-book)
Zbiór wywiadów z Julią Hartwig, Henryką Krzywonos, Aliną Świdowską, Zofią Posmysz, Teresą Torańską (ostatni wywiad, jakiego udzieliła), Wandą Wiłkomirską, Teresą Nawrot (o piekle w teatrze Grotowskiego), Hanną Krall, Krystyną Chiger (dziewczynką ze lwowskich kanałów uratowaną przez Leopolda Sochę, historię jej rodziny opowiada film Agnieszki Holland “W ciemności”), Ireną Rybczyńską-Holland, Agnieszką Holland i Magdaleną Łazarkiewicz.
Książka dostępna w salonach Krytyki Politycznej w całej Polsce, a także w internetowej księgarni Krytyki Politycznej:
a jako e-book również tutaj:
“Było, więc minęło. Joanna Penson – dziewczyna z Ravensbrück, kobieta Solidarności, lekarka Wałęsy”, PWN 2013, 2016 (okładka twarda, e-book)
Wywiad-rzeka z prof. Joanną Muszkowską-Penson. Książka była jedną z sześciu finalistek nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej. Książkę otwiera rozmowa z Lechem Wałęsą.
Książka powinna być dostępna w księgarniach całej Polski, w sieciach Empik i Matras. A także w sprzedaży internetowej:
“Złodzieje koni”, Studio Emka 2014 (powieść, okładka miękka, e-book)
Pisana nie „w imię Ojca”, a w imię „synów-kalek”.
Bo przecież mogłoby być zupełnie inaczej…
Wybrane opinie o książce:
Barbara Krafftówna stworzyła jeden z najciekawszych i zapadających w pamięć portretów kobiecych w kinie – Felicję w „Jak być kochaną”. Wzorcowa aktorka w dramatach Witkacego. Pierwsza odtwórczyni Gombrowiczowskiej tytułowej „Iwony, księżniczki Burgunda” i wykonawczyni słynnego walca „Embarras”. Niezapomniana aktorka legendarnego Kabaretu Starszych Panów, która przeklinała Bohdana Łazukę, szarpała bas i nudziła się w czasie deszczu. W filmowej roli Honoratki swoim gorącem topiła serce nie tylko Gustlika. Prawdziwa mistrzyni teatru, piosenki i kabaretu. Genialna interpretatorka kryminałów Joanny Chmielewskiej, które często nagrywała dla radia, i głos Czerwonego Kapturka ze słynnej bajki słuchanej z winylowych płyt. Głos, którego nie można pomylić z żadnym innym.
Nie ma polskiej kultury bez Barbary Krafftówny, która z ciekawością dziecka i zarazem mądrością dorosłej Alicji wędruje przez świat, przyglądając mu się, zadając pytania i zagadki. Właściwie nie ma oczekiwań, więc i nie przeżywa rozczarowań. Po prostu jest Krafftówną w Krainie Czarów!
Na nowo do odkrycia paryskie spotkanie z Wierą Gran.
Młody warszawski dziennikarz przypadkowo w metrze spotyka żonę zmarłego poety Borysa. Kobieta zniknęła 30 lat temu i od tamtej pory słuch po niej zaginął. Aby zrozumieć, co się stało, postanawia ją odszukać, ale nie może nawet przypuszczać, że to jedno spotkanie zmieni w jego życiu wszystko i zaprowadzi go do żydowskiej śpiewaczki Wiery Gran.
W tej literackiej konwencji Remigiusz Grzela z właściwą sobie dyskrecją próbuje ocalić relację ze spotkania z Wierą Gran, w ostatnich latach jej życia. Pytając przy tym o prawdę o nas samych w zderzeniu z biografiami innych.
Remigiusz Grzela przejechał tysiące kilometrów śladami Fallaci i Torańskiej, rozmawiał z ich najbliższymi przyjaciółmi, dotarł do nieznanych dokumentów. W ten sposób powstał brawurowy i głęboki portret dwóch wielkich dziennikarek i epoki, w której żyły i którą próbowały opisać.
“Jedna urodziła się we Florencji, druga w Wołkowysku. Ta z Florencji zaczęła pracę w zawodzie od podróży dookoła świata, ta z Wołkowyska od podróży do kujawskiego PGR-u. Świat dzielił się na Zachód i Wschód. Obie z uwagą przyglądały się swojej części świata. I obie zadały sobie banalne przecież pytanie: Skąd bierze się zło? Z ideologii? Z religii? Może z człowieka? Remigiusz Grzela napisał o nich ważną i mądrą książkę. Nie paraliżował go strach przed nieuchronnym porównaniem. I słusznie. Jest godnym partnerem dla obu: dla Oriany Fallaci i dla Teresy Torańskiej.”
Hanna Krall
Byli dla siebie stworzeni. I byli dla siebie przekleństwem.
Kalina przez całe życie była wpatrzona w ojca libertyna, który żył w trójkącie z żoną i jej siostrą. Stanisław pod względem obyczajów bardzo go przypominał. Uznany, charyzmatyczny i sporo od niej starszy pisarz zauważył ją na ulicy, gdy był jeszcze mężem innej. Długo szedł tyłem, by nie stracić jej z oczu – bo w początkującej nieśmiałej aktorce o wielkich i smutnych oczach zobaczył materiał na wielką gwiazdę i pierwszą seksbombę polskiego kina.
Dygat wiódł podwójne życie, nie licząc się z nikim. Jędrusik przedstawiał jako swoją żonę, choć był jeszcze mężem Władysławy Nawrockiej. Kiedy Kalina poroniła, w tajemnicy przed nią pogrzebał dziecko. Godził się na jej romanse, a ona opiekowała się nim po zawałach.
Eksponowała swoją seksualność jak sztandar. Prowokowała władze swą wolnością. Gdy Gomułka zobaczył jej słynny barbórkowy występ, jej omdlewające spojrzenie i krzyżyk na jej piersi, roztrzaskał telewizor.
W kręgach artystycznych i towarzyskich Kalina i Stanisław byli tak wpływowi, że gdyby żyli dzisiaj i mieli konta w mediach społecznościowych, jednym wpisem mogliby wspomóc lub złamać czyjąś karierę.
Remigiusz Grzela obala mit o tym, że błyskotliwy pisarz stworzył kobietę wampa. Tworzy jednocześnie wielowymiarową opowieść o pięknej, ale i niszczycielskiej miłości. Przygląda się karierom obojga, ich związkom, brzemiennym w skutkach decyzjom i wyborom. Zastanawia się, dlaczego nie poznano się na talencie Kaliny i z jakich powodów pisarz tak wybitny i aktualny jak Dygat przebywa obecnie w literackim czyśćcu.
“Trzy życia Ireny Gelblum” (wstęp prof. Norman Davies i Marian Turski), Wydawnictwo Bellona, premiera 22 marca 2023
Są takie życiorysy, w których nic się nie zgadza. Fikcja miesza się z prawdą i ta ostatnia z czasem się zaciera. Bywa, że w końcu łatwiej uwierzyć w fikcję niż w prawdę. Lata mijają, świadkowie odchodzą, fakty się gubią i pozostają jedynie fragmenty opowieści. A opowieść jest zawsze prawdziwa. Minęło dziesięć lat, odkąd Remigiusz Grzela wyruszył w biograficzną podróż z Ireną Gelblum: łączniczką Żydowskiej Organizacji Bojowej w getcie warszawskim, członkinią Mścicieli, którzy tuż po wojnie odpłacali Niemcom za Holokaust, krótko mieszkanką Palestyny, dziennikarką, która wróciła do komunistycznej Polski, by ją opuścić w efekcie antysemickiej nagonki w 1968 roku, wreszcie poetką i tłumaczką literatury polskiej we Włoszech, skąd z powrotem przyjechała do kraju urodzenia, aby w nim umrzeć w 2009 roku. Efektem tych poszukiwań była publikacja Wybór Ireny z 2014 roku.
Teraz autor zmierzył się z jej życiem jeszcze raz, pozyskując nowe relacje i dokumenty.