O mnie / About me

Autor książek: „Świat banalny. Wiersze” (1998), „Rozum spokorniał. Rozmowy z twórcami kultury” (2000), „Drzewa wierzą naprawdę. Wiersze” (2001, wstęp ks. Jan Twardowski, posłowie Irena Conti), „Nauka a polityka” (2001, pod red. prof. Marii Szyszkowskiej), „Bagaże Franza K. czyli podróż, której nigdy nie było”(2004), „Bądź moim Bogiem” (2007; na motywach tej powieści Marcin Przybylski zrealizował słuchowisko Teatru Polskiego Radia pt. „Pieśń ujdzie cało” z m.in. Barbarą Krafftówną, Teresą Budzisz-Krzyżanowską, Moniką Węgiel, Marcinem Hycnarem) – powieści dedykowanej postaci Wiery Gran, „Oczy Brigitte Bardot. Dramat” (2008), „Hotel Europa. Rozmowy” (2009), „Spełniony” – wywiadu- rzeki z Marianem Kociniakiem (2010), zbioru wywiadów „Wolne” z dwunastoma mądrymi i odważnymi kobietami (2012); „Było, więc minęło. Joanna Penson – dziewczyna z Ravensbrück, kobieta Solidarności, lekarka Wałęsy” (2013) – książka znalazła się w finale Nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej. W kwietniu 2014 ukazała się nowa powieść „Złodzieje koni” a w październiku tego samego roku „Wybór Ireny” biografia reporterska łączniczki Ireny Gelblum. W roku 2015 zbiór wywiadów „Obecność” i „To, co najważniejsze. Irena Jun i Stanisław Brudny. Rozmowy”, a w styczniu 2016 „Krafftówna w krainie czarów”. W czerwcu 2017 r. ukaże się nowe, zmienione wydanie jego debiutanckiej powieści „Bądź moim Bogiem” a w listopadzie „Podwójne życie reporterki. Oriana Fallaci i Teresa Torańska” (obie w Wydawnictwie Prószyński i S-ka).

Autor sztuk teatralnych: „Na gałęzi”, „Biografia” (realizacja Teatr Polskiego Radia), „Uwaga – złe psy!” (Teatr Wytwórnia/Teatr Na Woli/Teatr Studio – monodram Małgorzaty Rożniatowskiej w reż. Michała Siegoczyńskiego), „Naznaczeni” (realizacja Teatr Polskiego Radia i TVP Kultura), „Błękitny diabeł” (monodram na 60-lecie pracy artystycznej Barbary Krafftówny w jej reżyserii – wspólnie z Józefem Opalskim, prapremiera w Teatrze Muzycznym w Gdyni, premiera w Teatrze Narodowym w Warszawie), „SM”, „First Lady” (realizacja Teatra Radia TOK FM), „Oczy Brigitte Bardot” (Teatr Na Woli – 80. urodziny Barbary Krafftówny, która zagrała wspólnie z Marianem Kociniakiem, reżyseria Maciej Kowalewski) a także scenariuszy spektakli „Patty Diphusa” wg Pedro Almodovara, „Marilyn i Papież” (oba monodramy w wykonaniu Ewy Kasprzyk; „Patty” aktualnie w repertuarze Teatru Polonia, prapremiera Le Madame, premiera TR Warszawa) i „Smażone zielone pomidory” według powieści Fannie Flagg (monodram Elżbiety Czerwińskiej aktualnie w repertuarze Teatru Powszechnego w Warszawie).

Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kilkakrotnie nominowany do nagrody im. Barbary N. Łopieńskiej za najlepszy wywiad prasowy (w tym konkursie w 2013 roku jego rozmowa z Wandą Wiłkomirską zajęła drugie miejsce) a także do nagrody Grand Press.

Po rozmowę z Teresą Nawrot z książki „Wolne” sięgnęli Karol Radziszewski i Dorota Sajewska w projekcie RE//MIX: JERZY GROTOWSKI a także w filmie dokumentalnym „Książę”.

foto Michał Korta.

Od stycznia 2010 roku jest stałym współpracownikiem „Zwierciadła”, gdzie publikuje swoje wywiady. Dotąd jego rozmówcami dla „Zwierciadła” byli (for a magazine „Zwierciadło” he interviewed): Paweł Althamer, Sabina Baral, Ewa Bem, Marek Bieńczyk, Marcin Bosak, Jowita Budnik, Jean-Claude Carriere, Stanisława Celińska, Sylwia Chutnik (dwukrotnie), Izabella Cywińska, Agnieszka Drotkiewicz, Wojciech Fangor, Andrzej Fidyk, Barbara Kirshenblatt-Gimblett, Agnieszka Glińska, prof. Michał Głowiński, Manuela Gretkowska, Dawid Grosman, Karolina Gruszka, Julia Hartwig, Agnieszka Holland, Wojciech Jagielski (reporter), Martyna Jakubowicz, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Aleksandra Justa, Tomasz Karolak, Kayah, Dorota Kędzierzawska, Maja Kleczewska, Dominika Kluźniak (dwukrotnie), Lucyna Kobierzycka, Jan Kobuszewski, Marian Kociniak, Małgorzata Kożuchowska, Hanna Krall (dwukrotnie), Henryka Krzywonos-Strycharska, Natalia Kukulska, Gaba Kulka, Iza Kuna (dwukrotnie), Aleksandra Kurzak, Monika Kuszyńska, Bogusław Linda, Marta Lipińska, Ewa Lipska, Magdalena Łazarkiewicz, prof. Ewa Łętowska, Dorota Masłowska, William Stanley Merwin, Jarosław Mikołajewski, Jan Młynarski, Ennio Morricone, Sławomir Mrożek, Paweł Mykietyn, Kasia Nosowska, Agata Nowicka „Endo”, Daniel Olbrychski, Lidia Ostałowska, Edoardo Perazzi, Maria Peszek, Magdalena Piekorz, Mazarine Pingeot, Agnieszka Lubomira Piotrowska, Ewa Podleś, Zofia Posmysz, Beata de Robien, Kasia Rosłaniec, Eustachy Rylski, Hanna Samson, Leszek Sankowski, Anna Seniuk, Maria Seweryn, Wojciech Smarzowski, Filip Springer, Allan Starski, Jerzy Stuhr, Małgorzata Szczęśniak, Mariusz Szczygieł, Ewa Szykulska, Teresa Torańska, Magdalena Tulli, Krzysztof Varga, Tomas Venclova, Wojciech Waglewski, Lech Wałęsa, Herbjorg Wassmo, Robert Więckiewicz (dwukrotnie), Marcin Wrona, Katarzyna Kolenda-Zaleska, Israel Zamir. Wcześniej w cyklu „Zwierciadła” pt. „Pejzaże pamięci” rozmawiał m.in. z Dorotą Landowską, Ewą Małas-Godlewską, Wandą Wiłkomirską, prof. Ewą Łętowską.

Przeprowadza też obszerne wywiady dla miesięcznika „Ruch Muzyczny” z wybitnymi przedstawicielami środowiska muzycznego: Jadwiga Mackiewicz (Ciocia Jadzia z Filharmonii), Józef Kański, Tadeusz Strugała, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Jakowicz, prof. Irena Poniatowska.

W Akademii Teatralnej w Warszawie prowadzi cykl spotkań InspirATorzy. Dotąd odbyły się spotkania z amerykańskim scenografem Vincentem Mountainem i Marią Peszek.

W Teatrze Żydowskim w Warszawie prowadzi cykl spotkań „Bagaże Kultury”. Spotkania, które się odbyły w tym cyklu (in The Jewish Theatre in Warsaw he hosts cultural meetings, their topics and guests): 1. Ida Kamińska. Aktorka totalna/Ida Kaminska. Total Actress (Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Stanisława Celińska, Ewa Dąbrowska, Mariusz Szczygieł, Szymon Szurmiej, Golda Tencer, Helena Wilda); 2. Agnieszka Holland. O kinie i innych rzeczach/Agnieszka Holland about cinema and other things; 3. Hannah Arendt. Rzecz o banalności miłości/Hannah Arendt. A Report on the Banality of Love (Ewa Dąbrowska, Feliks Falk, Zofia Posmysz, Michał Sobelman, Danuta Szaflarska); 4. Julian Tuwim. Poeta i ojciec/Julian Tuwim. Poet and a Father (córka/daughter Ewa Tuwim-Woźniak, Kira Gałczyńska – daughter of Konstanty Ildefons Gałczyński; aktorzy/actors Gołda Tencer, Ernestyna Winnicka, Jerzy Walczak, Dawid Szurmiej – interpretacja wierszy Tuwima/ presented Tuwim’s poetry; piano Bartek Salamon); 5. Józef Hen. Rozmowa na 90 urodziny/ Józef Hen – Interview for 90th birthday (Józef Hen, Janusz Gajos); 6. Jerzy Ficowski. Odkrywca / Jerzy Ficowski. The Discoverer (Elżbieta Ficowska, Julia Hartwig, Jowita Budnik/Marek Węglarski); 7. Aleksander Bardini. Profesor, któremu aktorzy zawdzięczają prawie wszystko /Aleksander Bardini. Professor to whom the actors owe almost everything (Andrzej Wajda, Krystyna Zachwatowicz, prof. Barbara Osterloff, Barbara Krafftówna, Andrzej Seweryn, Ignacy Gogolewski, Olga Lipińska); 8. Jerzy Kosiński. Tajemnice/Jerzy Kosiński. Secrets (Leopold Rene Nowak, Iza Kuna, Ksawery Jasieński, Paweł Sala); 9. Ryszarda Hanin. Aktorstwo silniejsze niż szczerość/Acting stronger than sincerity (Jan Matyjaszkiewicz, prof. Barbara Osterloff, Małgorzata Rożniatowska, Joanna Friedman, Andrzej Makowiecki); 10. Leopold Tyrmand. Człowiek światowy/Man of the World (Barbara Hoff, Wanda Warska, Paweł Brodowski, Wojciech Karolak, Paweł Pańta). 11. Janusz Morgenstern. Do widzenia, do jutra (Krystyna Morgenstern, Andrzej Wajda, Jan Englert, Andrzej Kotkowski). 12. Anda Rottenberg (Anda Rottenberg, Anna Wacławik-Orpik, Monika Niemczyk, Krzysztof Materna). 13. Izabella Cywińska (Izabella Cywińska, Danuta Szaflarska, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Danuta Stenka). 14. Krzysztof Kowalewski (Krzysztof Kowalewski, Marta Lipińska) 15. Daniel Passent (Daniel Passent, Marian Opania); 16. Konstanty Gebert (Konstanty Gebert, Stanisław Krajewski, Robert Więckiewicz); 18. Stefan Kisielewski (Jerzy Kisielewski, Zofia Kucówna, Małgorzata Gąsiorowska, Wiesław Uchański, Włodzimierz Press); 17. Wiera Gran (Joanna Szczęsna, Ewa Błaszczyk, Małgorzata Burzyńska-Keller, Marcin Przybylski); 19. Andrzej Krakowski (Andrzej Krakowski, Andrzej Wajda, Janusz Zaorski, Majka Elczewska, Piotr Chomik); 20. Wanda Sieradza (Zygmunt Sieradzki, Sławomira Łozińska, Barbara Pietkiewicz, Danuta Stankiewicz, Robert Osam-Gyaabin, Lidia Pawelec, Włodzimierz Sandecki, Eugeniusz Brzeziński, Jan Krzyżanowski); 21. Michael Schudrich (Michael Schudrich, Marek Węglarski, Michał Górczyński); 22. Danuta Szaflarska (Danuta Szaflarska, Izabella Cywińska, Łukasz Kos); 23. Władysław Szpilman (Halina Szpilman, Krzysztof Jakowicz); 24. Jerzy Hoffman; 25. Feliks Falk (Feliks Falk, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Urszula Grabowska); 26. Sabina Baral (Sabina Baral, Krystyna Janda)

Od września 2007 prowadził spotkania w warszawskiej redakcji „Gazety Wyborczej” z cyklu „Teatr, Muzyka, Kino w Gazeta Cafe” (jego kuratorką jest Dorota Wyżyńska). Jego rozmówcami w tym cyklu byli  m.in. (hosting meetings in daily „Gazeta Wyborcza” open for public he interviewed): Kasia Adamik, AIR, Seweryn Blumsztajn, Konstantin Bogomołow, Paweł Borowski, Ryszard Bugajski, Jean-Claude Carriere, Marcin Cecko, Olga Chajdas, Łukasz Chotkowski, Magdalena Cielecka, Piotr Cieplak, Ewa Dałkowska, Damian Damięcki, Marina Dawydowa, Waldemar Dąbrowski, Paweł Demirski, Marcin Dorociński, Urszula Dudziak, Małgorzata Dziewulska, Jan Englert, Maciej Englert, Piotr Fronczewski, Rafał Fudalej, Janusz Gajos, Krzysztof Garbaczewski, Agnieszka Glińska, Robert Gliński, Jacek Głomb, Piotr Gruszczyński, Karolina Gruszka, Mariusz Grzegorzek, Roman Gutek,  Katarzyna Herman, Vaclav Havel, Agnieszka Holland, Krystyna Janda, Jerzy Jarocki, Grzegorz Jarzyna, Dorota Kędzierzawska, Tomasz Karolak, Wojciech Kępczyński, Maja Kleczewska, Redbad Klijnstra, Marian Kociniak, Nikolaj Kolada, Bartek Konopka, Maciej Kowalewski, Paweł Krawczyk, Tomasz Kubikowski, Agata Kulesza, Aleksandra Kurzak, Barbara Krafftówna, Borys Lankosz, Marcin Liber, Artur Liebhart, Bogusław Linda, Antoni Łazarkiewicz, Magdalena Łazarkiewicz, Piotr Łazarkiewicz, Olgierd Łukaszewicz, Paweł Łysak, Rafał Maćkowiak, Wojciech Malajkat, Michał Merczyński, Zygmunt Miłoszewski, Rafał Mohr, Teatr Montownia, Janusz Morgenstern, Katarzyna Nosowska, Maciej Nowak, Daniel Olbrychski, Maja Ostaszewska, Władysław Pasikowski, Krzysztof Penderecki, Franciszek Pieczka, Jerzy Pilch, Agnieszka Lubomira Piotrowska, Jacek Poniedziałek, Andrzej Poniedzielski, Renata Przemyk, Artur Reinhart, Paweł Sala, Emmanuelle Seigner, Andrzej Seweryn, Maria Seweryn, Jerzy Skolimowski, Wojciech Smarzowski, Krzysztof Stelmaszyk, Danuta Stenka, Monika Strzępka, Jerzy Stuhr, Maciej Stuhr, Danuta Szaflarska, Małgorzata Szczęśniak, Mariusz Szczygieł, Paweł Sztarbowski, Mariusz Treliński, Magda Umer, Andrzej Wajda, Krzysztof Warlikowski, Peter Weir, Robert Więckiewicz, Przemysław Wojcieszek, Adam Woronowicz, Leszek Wosiewicz, Marcin Wrona, Iwan Wyrypajew, Krzysztof Zanussi, Michał Żebrowski.

 

Andrzej Wajda, Jean-Claude Carriere, Krzysztof Umiński (tłumacz)/ foto Albert Zawada/Agencja Gazeta

W Centrum Kultury w Błoniu prowadził autorski cykl spotkań z artystami i ich książkami. Jego gośćmi byli (In the Cultural Center in Blonie, near Warsaw, he hosted meetings with artists and their books, his guests were): Małgorzata Braunek, Stanisława Celińska, Urszula Dudziak, Elżbieta Dzikowska, Krystyna Janda, Teresa Lipowska, Joanna Moro, Wiesław Ochman, Jerzy Stuhr, Magdalena Zawadzka.

19 kwietnia 2017 roku Stowarzyszenie Żydów Kombatantów i Poszkodowanych w II Wojnie Światowej (na wniosek Stowarzyszenia Dzieci Holocaustu w Polsce i Fundacji Shalom) odznaczyło go honorowym medalem „Powstanie w Getcie Warszawskim” za „kultywowanie pamięci o oporze i walce Żydów z faszyzmem niemieckim podczas II wojny światowej, zwalczanie przejawów dyskryminacji rasowej, ksenofobii i antysemityzmu oraz upowszechnianie wiedzy o kulturze i historii Żydów”.

Remigiusz Grzela (b. 1977) – poet, playwright, prose writer, lecturer and journalist. He has published seven books and has often written for the press. His last book is „Było, więc minęło. Joanna Penson – dziewczyna z Ravensbruck, kobieta Solidarności, lekarka Wałęsy”/ „It was, so it’s been. Joanna Penson – girl from Ravensbruck, woman from Solidarity, Walesa’s doctor”. It was published by PWN on 1st October 2013.

His plays have been presented in stage versions and translated into other languages. Be My God was Grzela’s prose debut. The novel was dedicated to Vera Gran and was published in August 2007. Remigiusz Grzela has visited Vera Gran and offered his book to her in September 2007, two months before she passed away.

About a novel „Be My God”

A young journalist sees a woman in the underground that he recognizes from somewhere. Time passes and he realises he has seen her face on photos in his family house. It is Erica, the wife of his father’s friend, Borys – a legendary poet who killed himself many years before. After his death the wife disappeared. This accidental meeting inspires the journalist to look into the poet’s history and the fate of his marriage. Asking questions to the poet’s Polish friends leads him nowhere, except the shrink’s office, they just know very little of Erica. After the unsuccessful psychotherapy the journalist goes to Paris, supposedly to make an interview with Vera, a singer famous in the Warsaw ghetto. He manages to find the old lady, who is difficult to communicate with and constantly afraid of torture and spies. He gains her trust eventually and befriends her exceptional neighbours – the last assistant to Marlene Dietrich and Lola, the drag queen. Unexpectedly he also finds Erica and discovers the secret for many years carefully guarded by his father.

Be My God is a novel about artists whose fame has faded. The journalist tries to penetrate their lives and present them to the reader, but who gave him the right? Grzela is exceptionally skilful in combining literary fiction with the truth and real-life characters. He proves that the past can never be shut altogether and that it constantly influences the present.

Reviews:

Be My God leaves a mark. Beatiful, artistic and truly human mark in the heart. And totally absorbs.

KRYTYCZNYMOKIEM.PL

It is a neatly written story of how the chance ruling peoples’ fates may convert into a destiny.

ARTPAPIER.COM

While surprisingly uniting the Almodóvar poetics with the journalistic detachment, Grzela reveals the tragic of human’s fate and their unexpected similarity.

WWW.I-KSIAZKA.PL